Meer dan 1200 soorten whisky in het assortiment

Johnnie Walker, een reus onder de whisky’s

20 januari 2016 0 reacties
Johnnie Walker, een reus onder de whisky's

De whisky met een van de bekendste logo’s op de fles. Een goedgeklede dandy die de wind lijkt te trotseren, met hoge hoed en al. Het merk is vandaag de dag in handen van drankgigant Diageo maar komt oorspronkelijk uit het Schotse Kilmarnock, Ayrshire. Het is ’s werelds meest gedistribueerde blended Scotch whisky en wordt in vrijwel elk land ter wereld verkocht. Op jaarlijkse basis gaan er zo’n 131 miljoen flessen over de toonbank. Met recht een reus onder de whisky’s.

De illustere geschiedenis van een whiskymerk

Johnnie Walker’s whisky begon zijn roemruchte geschiedenis als Walker’s Kilmarnock Whisky. De nieuwe naam is te danken aan ene John ‘Johnnie’ Walker, die vanuit zijn kruidenierszaak in Ayrshire de whiskyflessen aan klanten begon te slijten. Destijds nog op de kleine schaal, de whiskyverkopen bedroegen slechts 8 procent van zijn gehele omzet. Zijn zoon en kleinzoon stonden echter aan de wieg van de ongekende populariteit van het merk.

Johnnie Walker XR

Tegen de tijd dat zoon Alexander Walker het bedrijf overdeed aan zijn zoon, was dit percentage reeds gegroeid naar 90-95 procent. De Walkers waren zich meer en meer gaan toeleggen op de verkoop van whisky. Het was diezelfde Alexander die in 1860 de typerende vierkante fles introduceerde. Alexander, de slimme ondernemer die hij was, deed dit uit praktische overwegingen. Deze omschakeling resulteerde in minder gebroken flessen en er pasten meer flessen in het magazijn.

Johnnie Walker is beschikbaar in verschillende kleuren. Dit was weer een idee van kleinzonen George en Alexander II. Zij waren het ook die als een ode de whisky vernoemden naar opa. Het ‘Striding Man’ logo stamt ook uit deze tijd. Het werd ontworpen door Tom Browne, naar het evenbeeld van opa Walker. In het logo loopt de man in voorwaartse richting, iets dat symbool staat voor de vooruitstrevende gedachte van het merk en het voortdurende nastreven van innovatie.

Het logo werd vanaf toen voortdurend gebruikt in reclame-uitingen en natuurlijk sierde het de markante vierkante flessen. De populariteit van het merk nam alsmaar toe en het groeide uit tot een van ’s werelds bekendste merken. Het werd een whisky voor iedereen, door jong en oud, arm en rijk gedronken. Het was immers in iedere bar of lounge voor handen. Zo stond zelfs een grootheid als Winston Churchill er bekend om een voorliefde te hebben voor deze Schotse whisky. Naar verluid mengde hij Johnnie Walker Red Label het liefst met soda.

Vandaag de dag is het een van de meest imponerende merken in de stal van Diageo. Zij waren het ook die het besluit namen in 2012 de deuren van de Johnnie Walker plant in Kilmarnock te sluiten. Tot grote teleurstelling van de lokale bevolking, de fabriek was de grootste werkgever destijds in de stad.

Johnnie Walker Red Label tot aan Platinum Label

Terugkomende op de verschillende soorten blends die het merk rijk is, nemen wij er even een aantal door. We noemden al eerder Winston Churchill zijn favoriete merk: Johnnie Walker Red Label, een blend van 35 graan- en maltwhisky’s, bedoeld voor het mixen met andere dranken.

Johnnie Walker assortiment

Iets duurder is de Johnnie Walker Black Label, een mix van ongeveer 40 whisky’s, die minstens 12 jaar oud zijn. Tevens bestaat er een Johnnie Walker Double Black Label, een nieuwere aanwinst die op nog kwalitatievere wijze wordt geproduceerd met behulp van exclusieve eikenhouten vaten. Tevens heeft deze whisky overduidelijk een rijker turfaccent.

Voorheen werd er tevens wereldwijd een Johnnie Walker Green Label verkocht. Helaas is deze vandaag de dag minder voor handen dan voorheen. Niettemin is hij wel nog her en der in de winkels te vinden. De groene variant is een zogenaamde blended malt, dit betekent dat deze uitsluitend vervaardigd is met behulp van single malts. Bij deze variant zijn er dus geen graanwhisky’s toegevoegd.

Wanneer je een keer echt in een gulle bui bent, geef je je pa een Johnnie Walker Blue Label, een blend die gemaakt is met het oog op nostalgie. De whisky wil de smaakbeleving van de allereerste blends in de 19de eeuw dupliceren. Hier hangt echter wel een prijskaartje aan. De prijs van een fles varieert tussen de 150 en 400 euro. Het is dan ook een van de duurste Scotch blends verkrijgbaar op de whiskymarkt.

Voor welke kleur je nu ook gaat, voor ieders portemonnee is er wel een Johnnie Walker te vinden. Wellicht heeft dit tevens bijgedragen aan de enorme populariteit en toegankelijkheid van het merk. Benieuwd naar het Johnnie Walker assortiment? Wij hebben een heel aantal flessen voor je klaarstaan! Wat is jouw favoriete Johnnie Walker whisky?

Whiskymerken / 46 likes / 0 reacties

Anderen bekeken ook

Plaats een reactie

Wil je de beste whisky aanbiedingen in je inbox?