Whisky is natuurlijk een product dat zichzelf verkoopt. Overigens zijn wij uiteraard niet helemaal objectief, net als al die verschillende producenten van de duizenden whisky’s die te koop zijn. Zij willen allemaal dat jij uit het omvangrijke assortiment aan whisky’s, nu net hun fles whisky uit het schap trekt.
Whiskyreclames vol creativiteit
Reclame is natuurlijk de manier waarop dit voornamelijk gebeurd. De manier waarop de, ons welbekende, distilleerderijen hun producten in het (recente) verleden aan de man hebben proberen te krijgen, is vaak ronduit creatief te noemen.
Wij doken eens in de reclame-uitingen van de verschillende whiskyproducenten en verzamelde de beste 10 whiskyreclames ooit. Wij brachten nogal wat uurtjes door met kijken naar oude whiskyreclames, soms ontroerend, komisch, vaak grauw maar stoer en met opvallend veel doedelzak.
Bell’s – Zuid-Afrika
Met stip op nummer één de reclame van het merk Bell’s voor de Zuid-Afrikaanse markt. Deze reclame slaagt er in 2 minuten in op fantastische wijze het verhaal te vertellen van een ongeletterde vader, reeds op leeftijd, die alles in het werk zet om te leren lezen. Met als doel uiteindelijk het boek van zijn zoon, een gepubliceerde auteur, zelf te kunnen lezen. Vaders verdient wel een whisky na deze geweldige prestatie. Wij waren licht ontroerd en zelf wel aan een Bell’s toe na het zien van deze reclame. Hulde.
Johnnie Walker – Internationaal
In deze uitermate slim vervaardigde reclame verteld Robert Carlyle met zijn oer-Schotse accent het verhaal van een van ’s werelds beroemdste whisky’s, Johnnie Walker. In slechts 6 minuten weet de maker van deze reclame een verhaal te vertellen dat honderden jaren beslaat. Een reclame die ons blijft boeien door vindingrijkheid en stijl, of hebben we wellicht toch gewoon een zwak voor Roberts accent?
Suntory Crest – Japan
Sean Connery die Japanse whisky aanprijst is wellicht niet echt voor de hand liggend. Maar goed, aan de andere kant, veel stoerder, Schotser en stijlvoller gaat het natuurlijk niet worden dan deze man. Wanneer een merk geassocieerd wordt met deze man, schieten de verkopen omhoog, dachten de Japanners achter Suntory.
We hadden hem overigens graag met zijn Schotse accent wat Japanse volzinnen horen spreken, maar dat zit er helaas niet in. Deze klassieker deed het merk overigens veel goed. Suntory is alleen maar in populariteit gegroeid sindsdien. Het in 1899 gevestigde merk is vandaag de dag een van ’s werelds grootste producent van gedistilleerde dranken.
Tullamore Dew – Ierland
In deze ontzettend stijlvolle reclame van het Ierse merk Tullamore Dew lijken 4 vrienden een laatste toast uit te brengen op hun gevallen kameraad, Jerry. ‘Goodbye Jerry’ klinkt het in een lekker Iers accent. Zulke vrienden willen we allemaal wel.
Op het end blijkt echter dat Jerry niet overleden is, maar terstond in het huwelijksbootje zal stappen. Onder het motto: ‘Whats worse than death… marriage of course!… we’ll raise a dram to that!’. Tullamore Dew verdient een compliment voor deze prachtige reclame met een leuke twist.
Johnnie Walker – Verenigde Staten
In deze reclame voor de Aziatische markt deelt een, nogal gecomputeriseerde, Bruce Lee in Mandarijn zijn wijsheden over water. Eigenlijk is alles wat deze man doet gewoon ronduit tof, dus wij sluiten deze eerste blog over whiskyreclames af met deze Chinese held. Wij weten niet of het door Bruce komt, maar Johnnie Walker verkoopt overigens als een gek in het Aziatische land.
To zover deel 1 van de gaafste whiskyreclames ooit. De volgende week het vervolg.