Zoals we vorige week al zagen in deel 1 van de 10 gaafste whiskyreclames ooit, zijn sommige whiskymerken een kei in het creatief aanprijzen van hun producten door middel van zorgvuldig samengestelde reclames. Zo wist Bell’s in 2-3 minuten een meeslepend verhaal te vertellen, maar ook andere reclames wisten een glimlach op ons gezicht te toveren. Deze week bekeken we nog vijf reclames die het bekijken zeker waard zijn. Wij wilden deze dan ook graag met jullie delen!
Johnnie Walker – Internationale markt
Johnnie Walker weet er nogmaals in te slagen een filmisch hoogstandje te leveren. ‘Johnnie Walker – Dear Brother’ deelt het verhaal van een man die de as van zijn broer verstrooit. In anderhalve minuut weet men de hechte relatie tussen de twee mannen sterk neer te zetten. Het prachtige Schotse landschap leent zicht natuurlijk ook uitermate goed voor dit haast epische staaltje broederliefde. Een erg mooie reclame.
William Lawson – Internationaal
Deze komische reclame zit vol met alles waar de Schotten trots op zijn. De door iedereen zo gevreesde ‘Haka’ lijkt geen enkele indruk te maken op de échte mannen uit het ruwe Schotland. De traditionele dans die de Nieuw-Zeelandse rugbyspelers voor iedere internationale wedstrijd met veel passie uitvoeren is bedoeld om de tegenstander te doen beven.
Met een stoïcijnse blik trotseren de Schotten, uiterlijk ongeroerd, de behoorlijk imponerende Nieuw-Zeelandse rugbyspelers gedurende hun uitvoering van de Haka. De kiwi’s zijn overigens wel geïmponeerd door de Schotse reactie, die ons wat deed denken aan een soortgelijke scene uit de beroemde film ‘Braveheart’.
Teacher’s Whisky – Internationaal
In deze reclame uit 1992 is duidelijk te zien hoe het merk Teacher’s en overigens veel andere merken ook, hun product willen associëren met mannelijkheid, stijl, ‘being a gentleman’. Deze haast vintage reclame doet je terugdenken aan de sfeer in de rokerige barretjes in New Orleans van de jaren 60. Een bepaalde nostalgie hoort bij whisky. We herkennen het gevoel dat Teacher’s hier neer wil zetten vast allemaal wel.
Jameson Irish Whiskey
Jameson is er een meester in om korte reclames van 30 seconden te maken die op komische wijze barsten van mannelijkheid en de geschiedenis van het merk tot mythische proporties weten te verheffen. Wanneer je een beetje doorzoekt vindt je er een heel aantal die zeker het bekijken waard zijn. Zo vonden wij ‘The Hawk of Achill’ en ‘Fire’ ook zeker het vermelden waard. Steeds is een telg van de familie Jameson betrokken om op een of andere manier een situatie tot een ‘goed’ einde te brengen.
Southern Comfort
De Amerikanen kunnen er ook iets van. Het Amerikaanse merk Southern Comfort schiet hier, ons inziens, vol in de roos. Het zeer zelfverzekerde heerschap dat in de deze reclame het strand over banjert straalt ondanks zijn imposante bierbuikje een bepaalde zelfverzekerdheid uit die je doorgaans eerder van Matthew McConaughey zou verwachten. De reclame sluit zich, op ludieke wijze, aan bij het motto ‘wees comfortabel onder alle omstandigheden’.
Ben jij nog een reclame tegengekomen die wij vergeten zijn? Deel de link dan met ons in de comments. We zijn erg benieuwd!